top of page
  • Writer's pictureramamar

משבר האקלים.. זה החור באוזון, לא?

Updated: Mar 21, 2020

לא.


למען האמת, החור באוזון פתור, ובעוד כמה עשורים הוא יסגר. אבל אם לא הייתם בטוחים בתשובה, הפוסט הזה הוא בשבילכם: סגירת פערים ב-5 דקות.


ההתחממות הגלובלית היא נושא שנוי במחלוקת מאז שנות ה-80. רבים מתנגדים לקשר בין ההתחממות לבין האנושות, כולל נשיא ארה״ב וראש החוג לפיסיקה באונ׳ העברית. אז כדי לגבש לעצמנו דעה, בואו נשקיע 5 דקות ונענה על כמה שאלות בסיסיות:


  • האם כדור הארץ בכלל מתחמם ?

  • האם זה נגרם ע״י בני אדם?

  • מה הן ההשלכות בהווה ובעתיד ?


האם כדור הארץ בכלל מתחמם?


זה קל. יש כמה ארגונים ושירותים מטארולוגיים בעולם שמודדים טמפרטורות עוד מסוף המאה ה-19, ביבשה וגם בים. הנה המדידות שלהם שמראות את עליית הטמפרטורות על פני כדור הארץ בכמעט מעלה צלזיוס אחת שלמה.



מאחורי הגרף הזה מתחבאות עוד שאלות רבות כמו איך בכלל חישבו אותו, ומה היו הטמפרטורות לאורך כל ההיסטוריה של האנושות ושל כדור הארץ. בהמשך נקדיש לזה פוסט ייחודי. בינתיים, חשוב לשים לב לשני דברים:

  1. הגרף מראה התחממות על פני כל כדור הארץ, ש-70% ממנו הוא מים. המים סופגים חום לאט יותר מהאדמה, ולכן שינוי הטמפרטורה על היבשה גדול יותר.

  2. עבור יצורים חיים, שינוי של מעלות בודדות הוא משמעותי מאוד. תחשבו על גוף האדם. טמפטורה ממוצעת: 36.5. חום של 42 מעלות, או היפותרמיה של 35 מעלות עלולים להרוג.



האם זה נגרם ע״י בני אדם?


זו כבר שאלה מורכבת. האקלים של כדור הארץ השתנה מספר רב של פעמים ב-4.5 מיליארד שנות קיומו, ובאף אחת מהפעמים הללו לבני האדם לא הייתה יד בדבר. אז למה בכלל לחשוד? יש לכך שתי סיבות עיקריות:

  1. גזי חממה שהאנושות פולטת

  2. קצב השינויים, היום לעומת בעבר


גזי חממה


גזי חממה הם מולקולות באטמוספירה שמאפשרות לאור בתדרים, או צבעים, מסוימים לעבור, ובתדרים אחרים לא. התכונה הזו מייצרת אפקט חממה ב-4 צעדים פשוטים:


  1. אור בכל התדרים מגיע השמש, עובר את המולקולות האלו ופוגע באדמה ובים

  2. האדמה והים בולעים חלק מהאור ומתחממים

  3. בעקבות ההתחממות האדמה והים פולטים אור אינפרא-אדום

  4. האור האינפרא-אדום פוגע חזרה באטמוספירה, ונכלא ע״י גזי החממה



פחמן דו חמצני הוא גז חממה. הוא לא היחיד, אבל הוא השחקן המרכזי והמשפיע בטווח הארוך. הסיבה הראשונה היא בגלל הכמות שלו. שרפנו דלקים ופלטנו לאטמוספירה כמעט 2 טריליון (מיליון X מיליון) טון של פחמן דו חמצני. בפחות מ-150 שנה, העלנו את ריכוזו באטמוספירה ב-33%. במיליון השנים האחרונות, לא נראה כזה ריכוז של CO2 באטמוספירה. הסיבה השניה היא יציבותו. פחמן דו חמצני היא מולקולה יציבה מאוד שתשאר באטמוספירה מאות שנים.


קצב שינויי האקלים


שינויי האקלים של כדור הארץ בעבר לקחו אלפי שנים. גם כאשר התפתחה הפוטוסינתזה ושנתה את המאזן בין CO2 לבין O2 באטמוספירה, וגם כאשר צירי הסיבוב של כדור הארץ שינו מעט את זויתם, שינויים אלו לקחו המון (המון) זמן. לעומתם, האנושות גדלה בקצב מסחרר. מ-1970 ועד היום, האנושות הכפילה את מספרה מ-3.5 מיליארד ל-7.3 מיליארד. יותר מזון, יותר בניה, יותר תחבורה, יותר טכנולוגיה. כל מה שאנחנו עושים נשען על שריפת דלקים. לא קרה שום דבר ״טבעי״, שיכול לגרום לשינויים כ״כ מהירים בריכוז ה-CO2 ובטמפרטורה.



מה הן ההשלכות בהווה ובעתיד ?


אלו בעצם שתי שאלות: מה קורה כבר היום, ומה יהיה בעתיד.


כבר היום רואים אפקטים משמעותיים על פני כל כדור הארץ:


מה יהיה בעתיד זו כבר שאלה שנוגעת בלב המחלוקת כיום. יש שאומרים שהטמפרטורה לא תמשיך להשתנות בקצב כל כך גבוה. יש שאומרים שגם אם כן, האנושות והטבע יתמודדו באופן טבעי עם המצב. יש שאומרים שריכוז גבוה יותר של CO2 זה בכלל טוב לצמחיה בעולם (כי זה המזון של צמחים). יש שאומרים שזו הברירה הטבעית, ואם הרבה אנשים צריכים למות, so be it. יש מדענים שמתריאים מפני כל מני נקודות אל חזור, מהן תהליך ההתחממות רק יאיץ.


התחזיות שאני נשען אליהן הן אלו שפורטו בדו״ח של ה-IPCC מ-2018 ובדו״ח של סוכנות ה-Global Change האמריקאית. הדוח של ה-IPCC מפרט את עוצמת שינויי האקלים כתלות במדיניות הפחתת הפליטות שיתוו ממשלות העולם. הדוח האמריקאי מפרט את גודל הנזקים הכלכליים למשק האמריקני, בהנחה שהעולם ימשיך לשרוף דלקים כרגיל. התרחישים יחסית פשוטים:

  • כשגלי חום של 50 מעלות יהיו נפוצים ברחבי הודו וסביב הסהרה, אנשים פשוט ימותו מחום

  • כשפני הים יעלו במטר+, השקעות עתק ידרשו עבור כבישים, תעלות, סחרים, וחומות

  • שטחים חקלאיים נרחבים ישתנו, ולא מספיק שטחים חדשים (בקנדה ורוסיה למשל) יופשרו

  • הנפגעים העיקריים יהיו בני אדם שחיים במדינות עולם שלישי. בלית ברירה הם יהגרו


כשמצליבים את התרחישים האלו, יחד עם גל מנהיגים שמרניים וכוחניים בעולם (טראמפ, פוטין, בולסנרו, ארדואן, …), זה מפחיד. זה מזכיר את שיעורי היסטוריה על התקופה שלפני מלחמת העולם השניה. כולם מאמינים שזה לא יקרה. שזה לא כזה קיצוני. שזו סתם נבואה אפוקליפטית. שיש מאחורי זה מלא fake news ואינטרסים פוליטיים. שהטכנולוגיה תמצא לזה פתרון, או שאילון מאסק ישגר אותנו למאדים.


בפוסט הבא נהיה קצת פחות דרמטיים, קצת יותר פרגמטים, ונדבר על פתרונות. 💪

12 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page