top of page
  • Writer's pictureramamar

אף אחד לא מת מ-3 מעלות חום

לפי האו״ם, גם אם מדינות העולם יעמדו במחויבות של הסכם פריז, אותו הסכם ממנו ארה״ב לאחרונה התנערה, העולם יתחמם עד סוף המאה ב-3 מעלות. זה ממש לא נשמע הרבה. אז על מה כל המהומה? למה קהילת המדע זועקת שעל האנושות לעשות הכל כדי להגביל את ההתחממות הגלובלית למעלה וחצי? זו שאלה מצוינת. אשתדל לא לבזבז לכם את הזמן ולהסביר בקצרה ולעניין: מה זה אומר שכדור הארץ יתחמם ב-3 מעלות, איך נראה כדור הארץ פעם אחרונה שהוא היה כזה חם, ולסקרנים באמת, איך בכלל מודדים טמפרטורה היסטורית.


מה המשמעות של התחממות במעלה וחצי ?


קודם כל, צריך להבין איך בכלל מודדים את ההתחממות של כדור הארץ. אז ככה:

1. מחלקים את כדור הארץ לאזורים.

2. בכל אזור:

א. מאתרים מדידות של טמפרטורה (על פני האדמה והים) כמה שיותר ותיקות (בד״כ בין 100 ל-200 שנים)

ב. מחשבים את הפרש הטמפרטורה מהממוצע של שנות ה-70~

3. עושים ממוצע שנתי של הפרשי הטמפרטורות סביב העולם

4. מקבלים את הגרף הבא:



הבעיה בגרף הזה היא שהוא מאוד ״גס״, ומסתיר בתוכו המון אינפורמציה חשובה. לדוגמא אזורים שונים מתחממים בקצב שונה. 70% מכדור הארץ מכוסה במים, שמתחממים מאוד לאט, ולכן מורידים את הממוצע. מנגד הקוטב הצפוני כבר התחמם ב-2 מעלות ובקצב יותר מהיר, כפי שאפשר לראות בגרף הבא:



סוג נוסף של מידע שהממוצע הגלובלי מסתיר הוא מידע עונתי. ישראל התחממה ב-1.4 מעלות ב-70 השנים האחרונות, ואם נסתכל רק על חודשי הקיץ, הם התחממו ב-2 מעלות. כך לפי דוח שפרסם השירות המטאורולגי ב-2019, ממנו לקוח הגרף הבא:


חודשי הקיץ כבר התחממו ב-2 מעלות, וצפויים להתחמם במעלה נוספת עד 2050

טמפרטורה, היסטוריה וגיאולוגיה


במיליון השנים האחרונות כדור הארץ רוב הזמן היה בעידן קרח. ב-12,000 השנים האחרונות, באופן די תואם למהפכה החקלאית ופריחת המין האנושי, העולם נמצא בתקופה ״נעימה״ במיוחד. לפני כן שרר על כדור הארץ עידן קרח של כ-100,000 שנים. הטמפרטורה הייתה נמוכה יותר ״רק״ ב-3 מעלות. העולם היה מכוסה קרח, ופני הים היו נמוכים בכ-100 מ׳.


3 נתונים שמשתנים בתיאום מפליא כבר 400,000 שנים: ריכוז ה-CO2, טמפרטורה , וגובה פני הים


התקופה הקודמת שבה היה ״נעים במיוחד״ הייתה לפני 120,000 שנים. היה בה קצת פחות חם ממה שעכשיו (חצי מעלה מעל ממוצע שנות ה-70). בתקופה זו, פני הים היו גבוהים יותר בכ-8 מ׳. מתי כדור הארץ היה חם יותר ב-3 מעלות ? לפני 3-5 מיליון שנים, ופני הים היו גבוהים יותר ב-25 מ׳. ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה בתקופה הזו היה בערך כמו שהוא היום. אז לאן נגיע אם נמשיך לשרוף דלקים ולהעלות את ריכוז ה-CO2 באויר ? קשה לקבוע בהחלטיות, אבל אנחנו הולכים לשם בקצב מסחרר, בערך x100 יותר מהר מה״טבע״, והמעצורים לא נראים באופק.



איך בכלל יודעים כמה חם היה לפני 5 מיליון שנים ?


שאלה מרתקת! אם הגעתם עד כאן, שאפו.

קודחים בקרח

טמפרטורות ב-250 השנים האחרונות נמדדו בהרבה מקומות בעולם בצורה מסודרת, ע״י שירותים מטאורולוגיים כאלו ואחרים. איגדו את המדידות האלו מכל המאגרים קבוצה בשם Berkely Earth ואפשר להוריד את הנתונים ולשחק איתם בעצמכם. טמפרטורות יותר עתיקות מודדים בשיטה עקיפה. מסתבר שיש קורלציה בין טמפרטורת האויר לבין איזוטופים של חמצן, ואפשר למדוד את כמות האיזוטופים של חמצן באויר עתיק שקפא בקרח.


בתחנת המחקר Vostock שבאנטרטיקה חפרו בקרח עד לעומק של 3600 מטרים. כל שכבת קרח מכילה בועיות אויר שאפשר למדוד בהן את כמות האיזוטופים של חמצן ופחמן ואת ריכוז ה-CO2. האיזוטופים של חמצן מעידים על הטמפרטורה, האיזוטופים של פחמן מעידים על גיל הקרח, וריכוז ה-CO2 מעיד על עצמו. כך ייצרו את הגרף שראינו קודם. ב-Vostock הקרח מגיע 400,000 שנים אחורה. בתחנה אחרת באנטרטיקה הקרח מגיע 800,000 שנים אחורה.


ומה עם לפני 5 מיליון שנים? לתקופות אלו יש שרידים במשקעי חול בתחתית אוקינוסים ואגמים. באקינוס אפשר לקדוח בקרקעית ולחלץ שכבות של מאובנים זעירים. מאובנים אלו כלאו בקונכיות שלהם את אותם איזוטופים של חמצן, כמו אלו שמוצאים בשכבות קרח, שמעידים באופן עקיף על הטמפרטורה בכדור הארץ. באגם בסיביר, קדחו בקרקעית וחלצו שכבות של חול שמתוארכות כבנות 3.6 מיליון שנים. בתוך שכבות אלו אפשר למצוא שאריות של אבקנים (כן, של פרחים. מסתבר שחקר אבקנים זה ענף חשוב מאוד בארכיאולוגיה) שמעידים על סוג הצמחיה שגדלה סביב האגם. ולפי סוג הצמחיה, אפשר להסיק איזה סוג אקלים שרר באותה תקופה. אם תרצו להעמיק, אפשר לקרוא את המאמר או את הסיכום שלו. להעמקה כללית במחקר היסטוריית האקלים, מצאתי את הסקירה הנחמדה הזו.



לסיכום


מבחינה שיווקית, להסביר לעולם למה התחממות של 1.5 זה סביל, 2 מעלות זה קו אדום, ו-3 זה קטסטרופה (כאמור, -3 זה עידן קרח), זה כשלון חרוץ. כבר עלינו במעלה שלמה. אין עוד הרבה זמן לגרום למסר לחלחל. אז אם קראתם עד כאן, מקווה שתעשו בנושא לפחות 2-3 שיחות עם הסובבים אתכם, ובעיקר שתדרשו מהממשלה שלנו להתעורר ולעשות משהו. כמו בגיוס המונים, כל שקל תורם.

6 views0 comments
Post: Blog2_Post
bottom of page